Ugovor za koncesiju ipak ograničava razvoj niškog aerodroma
Tokom prethodne nedelje, pomoćnik ministarke Zorane Mihajlović Zoran Ilić je na televiziji Al Jazeera izjavio da će, zbog koncesije Aerodroma Nikola Tesla u Beogradu, aerodrom u Nišu biti ograničen na milion putnika godišnje – ukoliko ih bude imao više, procenjivaće se da li će Srbija plaćati kompenzaciju koncesionaru Vansiju.
“Da bi Vansi uopšte i dao ponudu zahtevali su da se u radijusu od 230 kilometara od Beograda ne mogu razvijati drugi aerodromi preko milion putnika. Kada se dogodi prekoračenje to će utvrditi nezavisni revizor ili stručnjak. Ako bi Srbija razvijala aerodrome u Novom Sadu, Nišu, Subotici ili Somboru deo tržišnog kolača Vansija bi bio ugrožen. To će važiti do trenutka kada ‘Nikola Tesla’ ne dođe do cifre od 12 miliona putnika”, rekao je Ilić.
Reagujući na vest o Ilićevoj izjavi, koju je objavio portal Tango Six, ministarka Mihajlović je saopštila:
“Sa stanovišta Ugovora o koncesiji Aerodroma Nikola Tesla potreba ‘za konsultacijama’ sa koncesionarom postoji samo i isključivo u periodu dok Aerodrom ‘Nikola Tesla’ ne dostigne 12 miliona putnika godišnje i ukoliko bilo koji drugi aerodrom koji se nalazi u radijusu od 150 km do 230 km usluži više od milion putnika godišnje. Ali ono što je od suštinske važnosti je da oba uslova moraju biti istovremeno ispunjena.
Prema svim analizama koje su rađene, takva situacija se neće dogoditi, jer će Aerodrom ‘Nikola Tesla’ imati više od 12 miliona putnika godišnje mnogo pre nego što niški aerodrom bude imao milion putnika u jednoj godini.
Međutim, čak i u slučaju da niški aerodrom dostigne milion putnika pre nego što Aerodrom ‘Nikola Tesla’ postigne 12 miliona putnika, Srbija nema obavezu da automatski plaća bilo kakvu odštetu koncesionaru. U takvoj situaciji, dužnost Vlade bila bi da da obrazloženje i objašnjenje koncesionaru i da dokaže da su do toga dovele objektivne i tržišne okolnosti koje ne utiču na aerodrom u Beogradu, čime bi izbegla plaćanje bilo kakvih kompenzacija ili produžavanje perioda trajanja koncesije.”
Podsetimo, nedugo po potpisivanju ugovora o koncesiji, grad Niš je poklonio državi aerodrom “Konstantin Veliki”, nakon čega su građani Niša u više navrata organizovali proteste protiv ove odluke.
Inače, Vlada Srbije drži u tajnosti podatak da li uopšte postoji studija koja bi pokazala da li je koncesija aerodroma “Nikola Tesla” opravdana, o čemu je pisala Transparentnost Srbija.