Foto: Pixabay.com

Mediji na društvenim mrežama senzacionalističkim objavama krše novinarski kodeks

Najveći deo medija u Srbiji senzacionalističkim objavama na društvenim mrežama drastično krši novinarski kodeks, zaključak je tribine o poštovanju etičkih standarda novinara i medija na društvenim mrežama koju je organizovalo Udruženje novinara Srbije (UNS) sa svojim ogrankom Društvom novinara Vojvodine (DNV-UNS).

Urednik portala „Danas onlajn“ Bojan Cvejić smatra da su u onlajn medijima drastičniji primeri kršenja novinarskog kodeksa nego u štampanim. “Mnogo je veći broj portala, pa su oni samim tim u većoj trci za što većim brojem posetilaca. Zato senzacionalizmom, naslovima, fotografijama, opremom tekstova, na sajtovima, ali i na društvenim mrežama, pokušavaju da privuku veći broj posetilaca“, rekao je Cvejić. On je istakao da i „Danasu“, u etičkom smislu, najveći izazov predstavljaju komentari na Fejsbuku. “To se teško kontroliše i neko bi morao 24 sata to da prati. Imali smo slučaj da neke teme i ne delimo na Fejsbuku, jer znamo da će izazvati reakcije, da će biti širenja mržnje, homofobije i slično“, rekao je Cvejić. Glavni i odgovorni urednik Medijske kuće “021“ Slobodan Krajnović istakao je da je publika na Fejsbuku nelojalna. “To je publika koja ‘skroluje’ ekran i ulazi u razne medije. Ako pitate gde si nešto pročitao, odgovor je – na Fejsbuku. Zato koristimo Fejsbuk samo kao platformu da širimo informacije“, kazao je Krajnović. Glavni i odgovorni urednik Redakcije za multimedijalni program Radio-televizije Vojvodine Ladislav Lazić naveo je da ova redakcija nema direktnu interakciju sa publikom na Fejsbuku, odnosno da ne odgovara i ne ulazi u polemiku na društvenim mrežama. Urednica sajta „UNS online“ Kristina Kovač rekla je da je UNS, zajedno sa Koalicijom novinarskih i medijskih udruženja, napravio preporuke za ponašanje novinara u onlajn sferi. “Želeli smo da pomognemo novinarima određenim preporukama, ali da u isto vreme poštujemo njihovo pravo na slobodu govora, izražavanja. Naročito kada govorimo o nastupu novinara na njihovim ličnim profilima na društvenim mrežama. Novinari u svom nastupu moraju uvek da imaju u vidu da su u isto vreme i predstavnici svojih redakcija“, rekla je Kovač. A Bojan Cvejić je naveo da se načini na koje se privlači publika, ali i krši Kodeks na društvenim mrežama menjaju. „Čini mi se da sada sve manje ima nalova tipa: ‘Senzacionalno’ i ‘Nećete verovati’, a sve više objava gde su naslov i tizer u redu, ali se postavi fotografija tako da se ne vidi u celosti, pa  morate da kliknete da biste je videli. Nadam se da će jednog dana publika i toga da se prezasiti“, rekao je Cvejić. Veliku ulogu u ovakvom načinu vođenja profila medija na društvenim mrežama, saglasne su kolege, ima i novac. „Ulaganja na internetu su drastično porasla. Udeo novca u oglašavanje na internetu bio je u 2016. godini 15 odsto od ukupne sume izdvojene za marketing, a mislim da je u ovoj godini to već 16, 17 odsto i ide naviše. Govorim o desetinama miliona evra. Taj novac isključivo dolazi od velikih kompanija. On odlazi agencijama koje se bave oglašavanjem, a odatle u medije kao što je Ringier, Adria medija grupa, Kolor pres grupa… Tu onda već ne možemo da govorimo o etici, već o klikovima. Klikovi donose milione i tu dolazimo u začarani krug. Od tog novca ne ode ništa onima koji se profesionalno bave novinarstvom“, rekao je Krajnović.