“Precenjena uloga društvenih mreža u građanskom aktivizmu”
Građanski aktivizam nije dovoljan samo na društvenim mrežama, već je za ozbiljne promene u društvu potrebno i “pešačiti”, kao u godinama pre interneta.
To je, između ostalog, rečeno sinoć na Istinomer forumu: „Digitalna demokratija – korak bliže ili dalje od donosioca odluka?“, uz ocenu da kako se društvenim mrežama šire vrednosti, tako se prenose i lažne vesti. U diskusiji u organizaciji Istinomera i organizacije “Crta”, uz podršku Fondacije „Fridrih Ebert“, istaknuto je da je digitalni prostor tek „jedno parče” javnog prostora i ne predstavlja njegov većinski deo. “Internet i društvene mreže dale su nam priliku da svi budemo na pozornici. Imamo mogućnost da jednim tvitom pokrenemo debatu, ali, ipak, za ozbiljne društvene promene potreban je i ‘oflajn aktivizam’, kao i pre 20, 50 ili 100 godina”, kazao je Marko Živković, stručnjak za digitalne medije i aktivista. Programski direktor “Crte” Raša Nedeljkov apelovao je da se ne upadne u zamku zablude da je “onlajn aktivizam” dovoljan. “Ono što uspemo da napravimo na društvenim mrežama tu se i završava, moramo da nađemo način da to prevedemo u akciju. Digitalni prostor je samo deo u javnom prostoru, ostalo se osvaja pešačenjem! Pozivam sve zainteresovane za bolju Srbiju, onu u Evropskoj uniji, da pronađemo način, da izađemo iz zone komfora, jer naravno da je lakše biti pametan i kreativan na društvenim mrežama”, kazao je Nedeljkov. Predstavnik organizacije “Human Rights Power” iz Jermenije Hajk Torojan ispričao je iskustva iz svoje zemlje u kojoj su društvene mreže bile okidač za “oflajn aktivizam”, što je na kraju dovelo do smene režima. On je naveo da je putem “Fejsbuka” i “Jutjuba” prenose protesta pratilo između 200.000 i 250.000 ljudi, koji su tako motivisani da se uključe u mirne proteste, koji su koordinisani preko društvenih mreža. Prema njegovim rečima, kada je došlo do preopterećenosti mreže, građanima su preko “Telegrama” slali uputstva u kom pravcu da se kreću. “Društvene mreže, ako su u pravim rukama, jesu i pravi način za motivisanje građana, ali nedovoljan. U Jerevanu ne bismo imali rezultat da ljudi nisu izašli napolje”, kazao je Torojan. I Slaven Rašković iz organizacije “GONG” iz Hrvatske istakao je da su u Hrvatskoj bile uspešne one digitalne kampanje koje su izvele ljude na ulice. “Napravili smo još jedan kanal komunikacije koji pre nismo imali, a najpoznatija akcija je ‘Hrvatska može bolje’ organizovana preko ‘Fejsbuka’, kada se na Trgu bana Jelačića okupilo 50.000 ljudi. Bojim se da imamo prevelika očekivanja od društvenih mreža, jer imaju potencijal pasiviziranja – ljudi misle da ako su potpisali peticiju na internetu, da je to dovoljno”, zaključio je Rašković.