“Izborne liste za reklamu potrošile 2,3 miliona evra”
Izborne liste su za reklamu tokom kampanje za beogradske izbore potrošile ukupno 2,3 miliona evra, objavila je juče “Transparentnost Srbija” u izveštaju o monitoringu izbora.
Glavne odlike su bile funkcionerska kampanja gradskih čelnika i stranačko angažovanje predsednika Srbije Aleksandra Vučića. “Ukupna cena kampanje bila je oko 2,3 miliona evra, od čega je za oglašavanje na TV stanicama izdvojeno oko dva miliona evra, a za reklame u štampanim medijima oko 300.000 evra”, kazao je programski direktor “Transparentnosti” Nemanja Nenadić. Po analizi ove organizacije, predstavnici liste oko SNS su 294 puta bili na naslovnim stranama dnevnih novina i to u pozitivnom kontekstu, što su 94 naslovne strane više od svih drugih lista zajedno. “Udeo SNS u ukupnim troškovima za TV oglašavanje u predizbornoj kampanji bio je 70 odsto (1,4 miliona evra), liste oko Dragana Đilasa oko 15 odsto (oko 295.000 evra), a SPS-JS oko osam procenata (oko 164.000 evra)”, rekao je Nenadić. Udeo SNS-a u ukupnim troškovima reklamiranja u štampi bio je 77 procenata, SPS-JS oko 10 odsto, a liste oko Đilasa sedam procenata. Na osnovu izbornog uspeha, liste koje su prešle cenzus mogu da po zakonu očekuju ukupno 300.000 evra iz budžeta za pokriće troškova kampanje. “SNS može očekivati 147.000 evra, lista Đilasa oko 60.000, lista Šapića oko 25.000, a SPS-JS oko 20.000 evra”, rekao je Nenadić. Po njegovim rečima, još se ne zna kako su stranke finansirale kampanju, jer je zakonom propisano da se izveštaj o finansiranju izbornih kampanja dostavlja tek 30 dana posle okončanja izbornog procesa. Nenadić se zato zalaže da se obezbedi javnost podataka o finansiranju kampanje još dok izbori traju.
Monitoring beogradskih izbora još jednom je pokazao, kako je naveo, da se hitno moraju poboljšati propisi o izborima, kampanji i njenom finansiranju, kao i o oglašavanju i radu državnih organa. Nenadić je rekao da su tokom kampanje nadležni organi imali “pasivan odnos” prema eventualnim kršenjima zakona. Naveo je da REM nije reagovao u mnogim slučajevima kada se sumnjalo na kršenje pravila, a da se Agencija za borbu protiv korupcije nije oglašavala povodom mogućih povreda pravila o finansiranju kampanje i pravila da javni funkcioneri razdvoje javnu i partijsku funkciju. Dodao je da javno tužilaštvo nije ohrabrilo ljude koji imaju saznanja o eventualnim zloupotrebama službenog položaja ili kupovine glasova da to prijave. Manjkavost propisa pokazala se i u slučaju validnosti prikupljene dokumentacije za kandidaturu izbornih lista, jer od 24 izborne liste, 14 nije dobilo ni jedan procenat glasova. “Za naknade članovima biračkih odbora izdvojeno je oko milion evra. Polovinu tog novca su dobile izborne liste koje nisu imale šanse da dosegnu izborni cenzus”, rekao je Nenadić i dodao da je budžetski novac u tom slučaju loše iskorišćen. Izbori su, kako je naglasio, pokazali da su neka pravila nelogična, jer omogućavaju da se pojave izborne liste sa namerno sličnim nazivima, da nosioci budu osobe koje uopšte nisu kandidati za odbornike ili gradonačelnike, ili, pak, da nosilac liste bude osoba koja je u trenutku predaje postojala samo u fikciji. Predsednik “Transparentnosti” Vladimir Goati istakao je da su izbori pokazali da je “partijski reljef” u Srbiji promenjen i da je od višepartijskog sistema sa tri do četiri veće stranke, sada na delu “višepartijski sistem u kojem dominira jedna partija”.