Otvaranje stadiona tokom kampanje 2017 / Foto: FoNet/Vlada Srbije

Funkcionerska kampanja dominantna, a neregulisana zakonom

Dominantna odlika izbornih kampanja u Srbiji od 2012. do sada je takozvana funkcionerska kampanja, koja podrazumeva aktivnosti funkcionera na vlasti u predizbornom periodu koje se prikazuju kao njihov uobičajeni rad, a suštinski predstavljaju zloupotrebu javnih resursa za političku promociju.

Ovo je ocena “Transparentnosti Srbije” (TS), koja je juče predstavila svoj novi izveštaj, u kome  se analizira pet prethodnih izbornih ciklusa. Naglašava se da vođenje funkcionerske kampanje nije regulisano i da u najvećem broju slučaja ne predstavlja kršenje zakona po važećim propisima. “Funkcionerska kampanja je izliv bliskosti prema đacima, pacijentima, gradilištima, semaforima, kravama, zebrama, stipendijama, crvenim trakama, pismima o namerama, koji državni funkcioneri na svim nivoima iskazuju od trenutka kada se raspišu izbori”, rekao je saradnik TS Zlatko Minić. Dodao je da funkcionerska kampanja može imati pozitivne finansijske efekte za stranke koje funkcioneri predstavljaju i negativne efekte po javne finansije, kao i da takav oblik promocije nije svojstven samo jednoj partiji, razdoblju ili nivou vlasti. Minić je istakao da su taj problem uočili i predstavnici OEBS-a, a to se pominje i u izveštaju Evropske komisije o Srbiji. On je objasnio da se funkcionerska kampanja može prepoznati jednostavnim postavljanjem pitanja da li je aktivnost koja je predstavljena u medijima u predizbornom periodu nešto što će biti bitno za dva meseca i kakav će biti njen efekat, odnosno da li bi projekat funkcionisao da nije bilo javnog funkcionera. Napomenuo je da je problem i što mediji o aktivnostima funkcionera u predizbornom periodu izveštavaju ne u izbornom bloku, već u gledanijem informativnom programu, pa na taj način partije sa kojima birači identifikuju te funkcionere dobijaju izuzetnu promociju. “Funkcionerske kampanje ima svuda u svetu, ali nema ovakav medijski tretman kao u Srbiji”, rekao je Minić, navodeći da je ovde najčešće glavna vest šta je neko rekao ili ocenio prilikom posete ili otvaranja.

Predsednik TS Vladimir Goati rekao je da su beogradski izbori po obliku, formi i načinu – lokalni izbori, ali da su zapravo više od toga. “Dobijanje Beograda na izborima za svaku od strana značiće poen i veliki korak napred za naredne izbore”, kazao je Goati i ponovio da je potrebno da se vlast i opozicija dogovore o uslovima za vođenje predizborne kampanje.