CRTA: Vlast mnogo više zastupljena u medijima od opozicije
Centar za istraživanje, transparentnost i odgovornost (CRTA) predstavio je juče svoje istraživanje o kampanji za beogradske izbore, koje pokazuje da su predstavnici vlasti u Srbiji zastupljeni skoro četiri puta više u medijima od opozicionih političara.
Istraživanje je rađeno u periodu od 2. oktobra prošle do 15. januara ove godine, a pokazalo je da je kampanja za izbore počela još na jesen, a ne 15. januara, kada su raspisani izbori. Analizom su obuhvaće televizije RTS, “Prva”, N1, Studio B i “Pink”, portali “Blic”, “Kurir”, B92.net, kao i dnevne novine “Blic”, “Večernje novosti”, “Kurir”, “Informer” i “Politika”. Novinarka i članica Upravnog odbora CRTA Tamara Skrozza kazala je da su od predstavnika vlasti u medijima najviše bili zastupljeni gradonačenik Beograda Siniša Mali i gradski menadžer Goran Vesić, dok su pojedinačni akteri iz opozicije bili prisutni neuporedivo manje. Ona je dodala da je istraživanje pokazalo da se građani najviše informišu putem televizije, a najmanje putem internet portala, kao i da su predstavnici vlasti mnogo više prisutni na TV kanalima i to u pozitivnom tonu, što pokazuje “veliku disproporciju u predstavljenosti pripadnika pozicije i opozicije”. Skrozza je ocenila da mediji o predstavnicima vlasti izveštavaju u “pristrasno-navijačkom tonu”. “Imajući u vidu nejednakost prisustva u medijima, kao i različitost tonaliteta priloga od strane vodećih medija, smatramo da ne postoji medijski pluralizam i da je građanima teško da formiraju mišljenje zasnovano na nepristrasnom izveštavanju ”, izjavila je Skrozza. Ona je naglasila da su Studio B i Beogradska hronika RTS-a imale “pristrasno-navijački ton” i to najviše za Sinišu Malog i za Gorana Vesića, dok je među štampanim medijima toga bilo najviše u “Večernjim novostima” i “Kuriru”. Dodala je da su SNS, Vesić, Vučić, republički funkcioneri i Mali prednjačili u negativnim porukama i verbalnim napadima na Dragana Đilasa, a zatim na Aleksandra Šapića, dok je opozicija najviše napadala gradske funkcionere. Skrozza je istakla da je o beogradskim izborima najviše vesti i saopštenja preneo Studio B, dok je N1 imala najviše analitičkih priloga i intervjua uživo, za razliku od drugih medija u kojima su takvi prilozi bili daleko manje zastupljeni. Prema njenim rečima, istraživanje je pokazalo da su u 55 odsto nastupa javni funkcioneri najavljeni kao gradski ili republički, iako su pričali o svojoj stranci, davali izborna obećanja, ili napadali protivkandidate, što pokazuje da je u medijima u Srbiji veoma zastupljena “funkcionerska kampanja”. Programski direktor CRTA Raša Nedeljkov istakao je da je medijska slika veoma bitan pokazatelj slobodnih i fer izbornih uslova i da je zato od velike važnosti da REM reaguje na kršenja Zakona o elektronskim medijima i, u skladu sa svojim obavezama i ovlašćenjima, obezbedi jednaku zastupljenost svih učesnika. “Takođe, važno je i da Agencija za borbu protiv korupcije po službenoj dužnosti, koristeći svoja ovlašćenja, utiče na sprečavanje pojave funkcionerske kampanje, dok je izborni proces još u toku, i time doprinese uspostavljanju vladavine prava i održavanju slobodnih i fer izbora”, kazao je Nedeljkov. CRTA je podsetila i na preporuke koje je izradila u cilju unapređenja kvaliteta izbornog procesa, koje je i u prethodna dva izborna ciklusa dostavljala institucijama nadležnim za obezbeđivanje uslova za slobodne i fer izbore.