Predsednička kampanja kandidata SNS / Foto: FoNet/TV FoNet

Vučić u kampanji na oglašavanje potrošio 5,5 miliona evra

Agencija za borbu protiv korupcije objavila je juče Izveštaj o troškovima izborne kampanje za predsedničke izbore.

Kako navodi ”Insajder”, uočeno je da su pojedini učesnici na izborima podneli izveštaj o troškovima izborne kampanje koji ne sadrži sve podatke o poreklu, visini i strukturi prikupljenih i utrošenih sredstava iz javnih i privatnih izvora. “Najčešće se radi o slučajevima neprikazivanja priloga, koje su politički subjekti primili od fizičkih lica. Agencija će u svim zakonom predviđenim slučajevima inicirati pokretanje postupaka pred nadležnim organima“, navodi se u Izveštaju. Ističe se da su učesnici na izborima prijavili ukupno 1,2 milijarde dinara prihoda, što je povećanje više od dva puta u odnosu na predsedničke izbore održane 2012. Zbog činjenice da 62 odsto ukupnih prihoda svih političkih subjekata čine sredstva za kampanju Aleksandra Vučića, Agencija je u svom izveštaju tome posvetila najviše prostora. Tokom kampanje kandidati su najviše novca trošili na oglašavanje, pa je tako Vučić u te svrhe potrošio više od 660 miliona dinara (5,5 miliona evra), drugoplasirani Saša Janković deset miliona (oko 83.000 evra), dok je trećeplasirani Luka Maksimović za oglašavanje dao najmanje, ukupno 132.000 dinara (1.100 evra).

U Izveštaju se konstatuje i da je ove godine na osnovu donacija fizičkih lica, prikupljeno 54 puta više novca nego 2012. Pre pet godina kandidate za predsednika pomogla su 102 fizička lica dok je izbore 2017. godine finansiralo čak 7.591 pojedinaca. Većina građana donirala je Vučićevu kampanju. Podsetimo, čak 6.940 fizičkih lica uplatilo je novac za njegovu kampanju, a gotovo svi su u te svrhe izdvojili identične iznose u vrednosti od 40.000 dinara. Taj podadak nije posebno naglašen u ovom izveštaju, iako je zbog identičnih donacija Agencija u martu ove godine zatražila od Višeg javnog tužilaštva u Beogradu da protiv SNS-a pokrene krivični postupak zbog sumnje na pranje novca tokom izbora 2014. I u poslednjoj  kampanji gotovo sve donacije za SNS iznosile su 40.000 dinara, a utvrđeno je da su pojedinci koji su stranku donirali ujedno i korisnici socijalne pomoći. Monitoring je pokazao i da je više od polovine brošura, novina, plakata i drugog promotivnog materijala podelila koalicija oko SNS, koja je imala i najviše zakupljenih bilborda, više od 52 odsto. Agencija i u ovom izveštaju konstatuje da su u kampanji organizovani besplatni lekarski pregledi, dobrovoljno davanje krvi, deljenje pomoći materijalno ugroženim građanima, kao i besplatni izleti i ekološke akcije. Ipak, za razliku od prethodnih izveštaja, nije naznačeno koji politički subjekti su na ovaj način pokušavali da pridobiju birače, već samo da je takvih slučajeva bilo najviše u Nišu, Leskovcu i Vranju. Zanimljivo je i da u ovom izveštaju Agencije nema ni reči o zloupotrebi javnih resursa za sprovođenje kampanje, na šta je u svom izveštaju nedavno upozorila misija OEBS.