Aerodrom Nikola Tesla u Beogradu / Foto: FoNet

Transparentnost: Ne znamo zašto je dobra koncesija za “Nikolu Teslu”

Ne postoji procena nijednog državnog organa o opravdanosti davanja koncesije za Aerodrom “Nikola Tesla” u Beogradu, upozorava Transparentnost Srbija.

Transparentnost već dve godine, otkako je prvi put spomenuta koncesija, pokušava bezuspešno da dobije mišljenje Komisije za javno-privatno partnerstvo i studiju opravdanosti. Resorno ministarstvo saobraćaja je najpre odbilo da dostavi studiju, da bi zatim odgovorilo da je dokument u posedu Vlade Srbije, koja je takođe uskratila dokumenta. Zato je Transparentnost krajem juna 2017. podnela tužbu Upravnom sudu protiv Vlade Srbije.

TS navodi i da je od Komisije dobila dopis u kojem tvrdi da svoje mišljenje o koncesiji ne može da dostavi, jer je ono deo dokumentacije koja je odlukom Vlade Srbije proglašena za strogo poverljivu.

Za javnost je naročito važna studija opravdanosti koja bi trebalo da pokaže zašto je koncesija bolja od drugih načina finansiranja aerodroma. Sada nije poznato ni da li je studiju radio koncesioni savetnik kompanija Lazard, ili neko drugi, ili studija uopšte ne postoji, kako je to krajem 2016. posumnjala Transparentnost. Prema dosad prezentovanim informacijama koje dolaze uglavnom od predsednika Vučića, koncesija bi donela jednokratan prihod u budžet od nekoliko stotina miliona evra, ali se ne zna na osnovu kojih parametara se stiglo do ove sume. Sa druge strane, država bi se istovremeno odrekla redovnog prihoda u narednih četvrt veka, što je prema oceni više ekonomista, loša odluka imajući na umu da aerodrom dobro posluje.

Koncesija za aerodrom pridružuje se nizu od potpuno ili delimično tajnih dokumenata čije objavljivanje javnost traži poslednjih godina: ugovor o upravljanju Železarom Smederevo za vreme “slovačke” uprave, ugovor između Etihada, Vlade Srbije i Jata… Ponovo je aktuelan ugovor o partnerstvu sa italijanskim Fijatom čije obelodanjivanje sada traži sindikat Sloga kako bi se otklonile sumnje da Fijat namerava da napusti kragujevačku fabriku po isteku ugovora krajem 2018. godine.