“Fijat” ostaje u Srbiji, sindikat čeka preciznije planove za Kragujevac
Predsednik kompanije “Fijat Krajsler automobili” (FCA) Serđo Markione juče je izjavio da proizvodnja “fijata 500L”ostaje u Srbiji i da je “fijat 500” idealan da postane 100 odsto električni model.
Prethodno, premijerka Ana Brnabić izjavila je da sve indicije govore da će FCA ostati u Srbiji, poručivši da je sada mnogo manje zabrinuta za radnike te fabrike i sam Kragujevac nego pre godinu dana kada je izbio štrajk u tom preduzeću. Ona je najavila da će uskoro imati razgovore sa predstavnicima FCA i da očekuje da na tom sastanku čuje podatke o investicionim planovima kompanije. A predsednik Samostalnog sindikata u FCA Zoran Marković izjavio je da nije očekivao da će juče biti “Dan D” za tu fabriku, posle obraćanja Markionea. “O čemu se radi i ja sam saznao preko medija koji su preneli njegovu izjavu. Koliko vidim, potvrđeno je da “fijat 500L” ostaje u Srbiji, što je dobra vest. Bilo je reči o globalnim planovima, a mi čekamo akcioni, odnosno pojedinačni plan za našu fabriku koji će biti i konkretniji i precizniji”, rekao je Marković. U sindikatu već duže vreme ukazuju i na neophodnost pokretanja proizvodnje novog modela vozila. “Kapacitet naše fabrike je 150.000 vozila, a ovde se proizvodi 80.000 godišnje. U obe smene radnici FCA proizvode po 410 vozila dnevno. Radili smo pun maj, a očekujemo da će tako biti i u junu”, kazao je Marković. U FCA u Kragujevcu zaposleno je oko 2.400 radnika.
Podsetimo, nakon štrajka, krajem jula prošle godine, predstavnici radnika FCA potpisali su u Vladi Srbije sporazum sa poslovodstvom o novom kolektivnom ugovoru na tri godine, koji podrazumeva povišicu u skladu sa zvaničnom stopom inflacije, ali i odustajanje od bilo kakvih štrajkova u tom periodu. Sporazum su potpisali Zoran Marković i generalna direktorka FCA Silvija Verneti, a prisustvovali su premijerka Brnabić i ministri privrede i rada Goran Knežević i Zoran Đorđević. Međutim, sindikati nisu krili nezadovoljstvo potpisanim sporazumom. Zoran Stanić, poverenik sindikata “Nezavisnost” u FCA tada je kazao da su “radnici ljuti” i da se “osećaju prevarenim i poniženim”. Ujedinjeni sindikati Srbije “Sloga” saopštili su tada je to “tužan dan za radništvo Srbije i pokazuje koliko su srpski radnici taoci politike istrošenih sindikata koje vlast godinama pomaže, favorizuje i aktivira po potrebi svoje politike”. S druge strane, Zoran Marković je kao najveći značaj potpisanog sporazuma naveo garancije FCA i Vlade da kompanija neće otići iz Kragujevca najmanje tri godine i da neće biti otpuštanja radnika.