Potpisivanje memoranduma / Foto: FoNet/MGSI

“Nejasna pravna priroda sporazuma o izgradnji Moravskog koridora”

Potpredsednica Vlade Srbije Zorana Mihajlović potpisala je juče sa predstavnicima američke kompanije ”Behtel” memorandum o razumevanju i saradnji u izgradnji Moravskog koridora u dužini od 110 kilometara, a vrednost radova se procenjuje na 800 miliona evra.

Ministarka je kazala da očekuje da u drugoj polovini naredne godine počne izgradnja tog auto-puta, koji će povezati putne koridore 10 i 11, i Ćićevac, Stalać, Kruševac, Trstenik, Vranjačku Banju, Kraljevo i Čačak. A organizacija “Transparentnost Srbija” (TS) ukazala je da je nejasna pravna priroda tog sporazuma i upitala da li je usklađen sa Zakonom o javnim nabavkama i Zakonom o javno-privatnom partnerstvu. Kako je podsetila TS, američka kompanija je zainteresovana za učešće u izgradnji deonice puta Pojate-Preljina, a ministarka Mihajlović je krajem septembra izjavila da su “na infrastrukturnim projektima prisutni i Svetska banka i Evropska investiciona banka i Evropska banka za obnovu i razvoj, kineski, azerbejdžanski i evropski izvođači, a uskoro i američke kompanije”. “Memorandum o saradnji nije pravni osnov na osnovu kojeg se može odrediti ko će graditi auto-put u Srbiji. U tu svrhu je moguće zaključiti isključivo ugovor. To može biti ugovor o javnoj nabavci radova, ugovor o koncesiji ili drugom vidu javno-privatnog partnerstva ili ugovor o donaciji”, navodi TS. Dodaje se da su javne nabavke i javno–privatna partnerstva aranžmani kod kojih se privatni partner određuje u postupku nadmetanja, uz sprovođenje domaćeg zakona, a nije poznato da je takva procedura sprovedena za Moravski koridor, a i da jeste, ona bi rezultirala zaključivanjem ugovora, a ne nekog drugog pravnog posla. “Izuzetak predstavljaju nabavke koje se realizuju na osnovu međudržavnog sporazuma, što se u Srbiji već desilo u nekoliko situacija, na primer prilikom izgradnje deonice od Ljiga do Preljine, kada je napravljen vezani sporazum sa Azerbejdžanom – da se izgradnja finansira iz kredita te države i da posao izvodi unapred određena firma”, istakla je TS. Naglašeno je da se kod nekih infrastrukturnih projekata Zakon o javnim nabavkama zaobilazi i primenom pravila međunarodnih finansijskih institucija koje daju kredit i da tada nadmetanje postoji, ali ne i mogućnost podnošenja zahteva za zaštitu prava.

Podsetimo, Istinomer je proteklih godina zabeležio više obećanja tadašnjih funkcionera o početku radova na Moravskom koridoru. Tako je u proleće 2013. tadašnja ministarka za regionalni razvoj Verica Kalanović početak radova najavljivala je za leto te godine, da bi nakon što je leto prošlo, Velimir Ilić, u to vreme ministar građevinarstva, tvrdio da radovi počinju u proleće 2014. “sto posto”.