Foto: FoNet/Action Global Communication

“Etihad” bi mogao da otkaže nabavku aviona

Avio-kompanija “Etihad”, koja je vlasnik 49 odsto “Er Srbije”, mogla bi da otkaže nabavku aviona ili da bitno promeni porudžbinu za čak 160 aviona koji su naručeni 2013.

Ovo je scenario na koji se spremaju dva najveća proizvođača putničkih aviona, “Boing” i “Erbas”, saznaje agencija “Rojters” iz, kako navode, četiri pouzdana i nezavisna izvora, prenosi “Insajder”. Kako se navodi, “Etihad” razmatra više mogućnosti, od kojih su moguće promene tipa naručenih aviona, odlaganje isporuke, pa čak i potpuno otkazivanje dela narudžbi. Ove informacije “Etihad” je odbio da komentariše. Da bi do ovakvog razvoja situacije moglo da dođe bilo je jasno nakon nedavne izjave novog direktora “Etihada” Tomija Daglasa koji je rekao da je novi cilj kompanije da posluje „na održiv način“. Od sredine prošle godine kada je objavljeno da je gubitak kompanije u 2016. godini iznosio čak 1, 8 milijardi dolara, “Etihad” je u finansijskim problemima. Ova vest mogla bi da ima posledice i po “Er Srbiju”, jer je ova kompanija preko “Etihada” 2013. naručila 10 novih aviona. Naime, kroz strateško partnerstvo JAT-a i “Etihada” dogovoreno je da se avioni za novu kompaniju nabavljaju kroz veliku narudžbinu “Etihada”, a zvaničnici su objašnjavali da je na taj način domaći avio-prevoznik dobio daleko nižu cenu nego da je sam naručivao avione. Ova narudžbina, kako je objavljeno u “Insajderovom” serijalu „Srpsko-arapska posla“, važna je između ostalog i zbog toga što je direktno vezana za avans od 23,5 miliona dolara koja je nekadašnji JAT uplatio “Erbasu” još 1998. Te godine potpisan je ugovor između JAT-a i “Erbasa”, naručeno je osam novih aviona i plaćen je depozit od 23,5 miliona dolara. Avioni nikada nisu kupljeni, pa je ovaj novac više od 15 godina stajao na računima francusko-nemačke kompanije i trebalo je da bude iskorišćen kada avioni budu kupovani. U međuvremenu, kako je pokazalo istraživanje “Insajdera”, ispostavilo se da je “Er Srbija” 2014. ugovor iz 1998. godine prenela na “Etihad”, a samim tim i depozit JAT-a. U Srbiju je ove godine trebalo da stigne prvi od 10 “Erbas” aviona A320 neo koji su deo “Etihadove” narudžbine.

U finansijskom izveštaju “Er Srbije” navodi se da “Etihad” raspolaže iznosom od 23,5 miliona dolara, a napominje se da će “Etihad” vraćati depozit “Er Srbiji” u delovima, odnosno procentualno, kada svaki avion bude preuzet i isplaćen do kraja.