Svečanost u FCA, maj 2017 / Foto: FoNet/Vlada Srbije, Slobodan Miljević

Ugovor sa “Fijatom” (ne) može biti objavljen

Radnici kragujevačke fabrike „Fijat Krajsler automobili Srbija“ (FCA) dobili su zvaničnu ponudu o zahtevima upućenim poslovodstvu o kojoj će se tokom ovog vikenda izjasniti Samostalni sindikat fabrike koji je i počeo štrajk, rekao je  predsednik tog sindikata Zoran Marković.

On je za agenciju “Beta” kazao da će pregovori sa poslovodstvom uz posredovanje Vlade Srbije biti nastavljeni u ponedeljak. A predsednik Srbije u vreme pregovora sa “Fijatom” Boris Tadić ne želi da otkriva detalje ugovora kako ne bi prekršio poslovnu tajnu, ali kaže da je Srbija dobila mnogo više nego što je platila. On je pozvao Vladu Srbije da dogovori sa menadžmentom “Fijata” objavljivanje ugovora, a isti zahtev ima i vladajuća SNS. “Građani treba da znaju koliko su novca dali, ali ova Vlada treba da pregovara sa rukovodstvom Fijata da se ne bi poništio obligacioni odnos koji ima Srbija u odnosu na Fijat, to je jako važno, zbog toga što postoje govorkanja. Mi nismo platili više – kao država, to mogu da vam kažem, nego što su bile dotacije koje je država odvajala za opstajanje zastave u tehničkom mandatu”, tvrdi Tadić. On kaže da je od 2000. do dolaska “Fijata” u Kragujevac za “Zastavu” ukupno plaćeno oko dve milijarde evra. Od tada, prema Tadićevoj računici, Srbija je za “Fijat” dala manje nego što je od Fijata dobila. A SNS je u svom saopštenju navela:”Verujemo da bi građani bili šokirani kada bi imali priliku da vide sadržinu ugovora, odnosno ono šta je Boris Tadić, najgori prevarant, lično dogovorio sa Fijatom. Iako odlično zna da Vlada Srbije ne može da objavi ugovor, zna da je objavljivanje ugovora njegov raskidni uslov, a njegova tajnost, sve ono što je Tadić dogovorio sa italijanskom stranom, obavezujući uslov za postojanje i provođenje ugovora u delo”. Zahteve dve strane premijerka Ana Brnabić, zasad, ne želi da komentariše.

A devet godina od dolaska italijanskog investitora građanima Srbije ne saopštavaju se podaci iz Ugovora o kupoprodaju, detalji aranžmana, ulaganja države. Javno je objavljen samo ugovor o zajedničkom investicionom ulaganju, koji je potpisan 29. septembra 2008, a u kojem se navodi da će se osnovati zajednička kompanija čiji će upisani kapital biti 300 miliona evra, od čega će kapital Republike Srbije biti 33 posto odnosno 100 miliona evra.

Podsetimo, Aleksandar Vučić je u maju 2014, kao predsednik Vlade, na pitanje kada će javnosti postati dostupan ugovor o formiranju aviokompanije “Er Srbija” kazao da će to učiniti tek pošto se objavi ugovor sa “Fijatom”, ističući da će to biti “vrlo uskoro”. Međutim, krajem jula te godine, kazao je da ”što se tiče Fijata, nažalost, taj ugovor neće biti pokazan”. Kako je naglasio “to je ugovor na koji je država Srbija potrošila najviše novca i da smo ga kojim slučajem mi potpisali bili bismo optuženi za najveći kriminal”. Ali, pre dva meseca, u Kragujevcu, prilikom predstavljanja redizajniranog modela “fijata 500L”, Vučić je istakao da bi bez “Fijata” bi bili slabiji rezultati srpske privrede i dodao “da odaje priznanje onima koji su učestvovali u dovođenju italijanske kompanije u Srbiju”. Poverenik za informacije od javnog značaja Rodoljub Šabić ponovo podseća na merodavno pravo. On je još 2011. u svom saopštenju objavio: “…čak i u odredbama osnovnog Ugovora o zajedničkom investicionom uglaganju između Republike Srbije i Fiat-a, koje se odnose na poverljivost i objavljivanje informacija, predviđeno da se obaveza poverljivosti neće primenjivati ako objavljivanje informacije zahteva merodavno pravo. A po ugovoru merodavno je pravo Republike Srbije.”