Foto: Pixabay.com

RSF: Uvesti oznake za pouzdane medije

Međunarodna organizacija “Reporteri bez granica” (RSF) predstavila je juče predlog za borbu protiv “lažnih vesti”, odnosno uvođenje potvrde kojom bi se označilo da neki mediji poštuje norme po pitanju transparentnosti i profesionalnog morala.

Ovaj sistem koji se priprema gotovo godinu dana nazvan “Journalism Trust Initiative – JTI”, ili Inicijativa za pouzdanost informacija, osmisila je organizacija “Reporteri bez granica” sa tri partnera – Agencijom “Frans pres”, Evropskom radiodifuznom unijom (EBU)  i Globalnom mrežom glavnih urednika (GEN, koja ima 2.300 članova). “Do sada su se inicijative razvijene za borbu protiv širenja lažnih informacija preko društvenih mreža uglavnom zasnivale na proveravanju činjenica, ili uspostavljanju crnih lista sajtova, ili naloga odakle su širene lažne vesti. To su korisne inicijative, ali nedovoljne, posebno zato što se primenjuju pošto su lažne vesti već proširene”, rekao je Kristof  Deluar, generalni sekretar RSF. Da bi se proaktivno borilo protiv toga, RSF predlaže medijima sistem samoregulisanja, koji bi se sastojao u tome da se kolektivno ustanove referentne norme. Oni koji ih poštuju mogli bi da dobiju oznaku pouzdanosti pod pokroviteljstvom Evropskog komiteta za normalizaciju ili tela kao što je “Afnor” u Francuskoj ili DIN, Nemački institut za normalizaciju. Te norme bi, na primer, dozvolile da se izmeri transparentnost medija po pitanju akcionara ili finansiranja, postojanja uredničkih povelja, primeni novinarskih principa u redakciji, kapaciteta da priznaju grešku i da je isprave… Grupa zadužena da ustanovi te norme prvi put će se sastati 23. maja i vodiće široku raspravu otvorenu za medije, novinarska udruženja, regulatorna tela, onlajn platforme, predstavnike udruženja potrošača. Rad te grupe trebalo bi da se završi sredinom 2019, kada bi mogao da se pokrene proces izdavanja sertifikata medijima koji ispunjavaju date kriterijume. “To je kolektivno evropsko delo, ali naš cilj je da ga proširimo dalje od Evrope”, rekao je Deluar, i izrazio nadu da će se pridružiti i američki mediji. Prema RSF, koja neće biti zadužena za uspostavljanje normi niti za izdavanje potvrda medijima, ovaj postupak će dozvoliti da se favorizuju mediji koji rade pouzdano, posebno na ekonomskom planu. Na primer, društvene mreže, kao što su “Fejsbuk”, “Tviter” i razni pretraživači mogli bi da koriste tu oznaku da preko svojih algoritama promovišu sadržaje koje proizvode mediji sa sertifikatom. To bi pomoglo medijima koji se smatraju pouzdanim da isplivaju na površinu u okeanu sadržaja koji se razmenjuju preko interneta.